събота, 17 октомври 2009 г.

Безумието в БДЖ продължава


Твърде неприятно ми е да прочета, че и през 2010 г. БДЖ ще получи 70 милиона лева субсидия от държавата. Толкова беше субсидията и през 2009 година. Има много цинизъм в това всички ние да плащаме за некадърното управление на някого си... Още по-цинично ми се струва автобусните превозвачи да си плащат данък печалба изрядно според закона, та да има с какво правителството да субсидира БДЖ.

Сега научавам, че БДЖ дори няма отдел Маркетинг... Те дори не са мислили за промени в цените, така че да предложат различни услуги на различните пътници. Разбира се, бизнес-пътникът в първа класа очаква едно, бабата с кошницата очаква друго – но всички получават еднакво евтина и еднакво некачествена услуга.

Вестник "Пари" написа: „290 милиона лева не достигат за 2009 г., за да функционира БДЖ”. Аз бих казал иначе: ако някой с магическа пръчка им даде 300 милиона лева, това само ще им покрие дълговете, няма да ги направи печеливша фирма. Ако аз имам автобусна фирма и кажа: Не ми достигат 2 милиона лева да купя два автобуса „Мерцедес”, министерството на транспорта няма да ми даде и един лев... Но от моя данък печалба ще даде на БДЖ, за да си оправи влаковете-убийци...

Министър Александър Цветков казва, че една от възможностите е да се повиши събираемостта от пътническите превози. Дори щяло да има специална дирекция за подобряване на събираемостта от пътниците! Да, ако това го напише ЧЕЗ или ЕОН, бих открил логика. При доставката на електричество първо потребявам услугата, после плащам. Но пътниците в БДЖ не плащат при слизане от влака или месец след пътуването, нали? Не е задача на министерството да им организира продажбата на билети и да подобри работата по контрола. Ако висшето ръководство на компанията не може да го организара само, да си върви.

Накрая искам да ви кажа, че не е кой знае каква драма, ако една държава няма железници. Такива са например Андора, Сомалия, Бутан, Руанда, Чад, Обединените арабски емирства, Исландия и още двайсетина държави.

10 коментара:

Прасунсен каза...

Не е много правилно да сравняваш БДЖ с автобусните фирми. За разлика от тях БДЖ не може да си избира само натоварените маршрути, а й се налага да търкаля влакове и до най-забутаното селце, до което има релси - нищо че може да се возят двама души във влака.

Иван каза...

Прав си, но засягаш табута. Публичният дискурс в една бивша тоталитарна държава не допуска говорене на тема трябва ли да съществува: Държавата (в тази или друга форма, с това или друго име); Конституцията (макар да има и страни без конституция); Българската православна църква; армията; полицията и т.н. Засега железниците също се считат за елемент на националната сигурност.

Доколкото освен бивша тоталитарна сме и още държава-членка на ЕС, НАТО и други организации, допуска се поучаване по горните въпроси, но само от други, по-старши членове на тези организации. На гражданите се дава правото да извършват транзитивни действия върху неуточнено допълнение чрез изпускане на въздух през устата :-)

Димитър Лъжов каза...

Прасунсен, малка поправка от моя страна. На БДЖ не "й се налага" нищо, тя се освобождава от губещи линии и въпреки това е губеща компания. Пример: още в зората на демокрацията БДЖ закри линията Червен бряг-Оряхово. Помислете също как се пътува по линиите Враца-Борован, Враца-Бутан, Враца-Лиляче и т.н - все забутани селца... На частния превозвач никой нищо не му налага, единствено търсенето на услугата е фактор... Въпреки че пътуват до забутаните селца, фирмите-превозвачи не получават и лев субсидия... Държавата не трябва ли да постави всички играчи на пазара при равни условия?

И.Е. Станков каза...

Основната цел на БДЖ, като естествен държавен монопол, не би трябвало да е печалбата, а превоза на населението. Не всичко подлежи на пазарния принцип. Фиаското с приватизирането на електроразпределителните дружества го доказва.
Закриването на линии също не е най-умното решение. Пример: http://www.e-stankov.com/blog/?p=579

Димитър Лъжов каза...

Станков, ако вярваме на Дракър, целта на всяка компания е да създава клиенти. БДЖ приема за даденост, че си има някакви клиенти, които едва ли не "нямат друг избор"... Ако БДЖ имаше ясен фокус върху клиента, те щяха да направят поне минимални маркетингови усилия. Японските държавни железници JGR ги приватизираха след десет години дебати през 1987 г., когато те вече имаха 27 трилиона йени дългове (280 млрд. долара по днешни курсове). Колко дълго най-бедната държава в ЕС може да реанимира БДЖ? Искам БДЖ да каже ясно колко лева харчи за всеки 100 спечелени лева.

gamar каза...

И аз мисля, че не бива да се наливат пари в каца без дъно, но има две неща, на които искам да обърна внимание.

Мисля, че не си съвсем прав за някой от автобусните линии и има доста такива, които се субсидират (главно от общините). Не става дума за Варна-София, а за Варна-Горно Нанандолно например.

В много развити държави железопътния транспорт е на загуба. В много страни държавата играе в една или друга степен покровителска роля за железниците. Разлика в качесвото разбира се има, но и цената е несравнима. Коя баба ще си позволи например 100лв за билет? Истината е, че и сега цената на редовния жп билет е твърде висока по отношение на жизнен стандарт и качество на услугата. Ето защо железниците се използват главно при липсата на алтернатива и от студенти, пенсионери, военни и други привилигировани групи, които ползват големи отстъпки.

Всъщност, моето мнение е, че причината за халът на железниците не е толкова финансов, колкото въпрос на манталитет и суепр лошо управление. И се съмнявам, че изобщо в цялата история на БДЖ е имало момент, в който качеството у удобството са били приоритет. Винаги идеята е била някак да извозим (може и с кавички - б.а.) стадото.

Gergov каза...

Субсидията за БДЖ е повече от 70млн лв и е крайно недостатъчна. В белите страни биха се изсмяли на тези пари, които България отделя за жп транспорт. На мен не ми е приятно част от данъците ми да отиват за пътища, но никой не ме пита...
Автобусните превозвачи хич не са толкова изрядни, колкото си мислите вие. Автобусният транспорт като голям замърсител трябва да плаща много по-високи такси от сегашните!
В БДЖ има отдел Маркетинг и винаги го е имало. Излъгали са ви!
Ако се качите на влак от Ихтиман до София ще ви изясни много бързо защо е нужно да се повиши събираемостта от пътническите превози!
Много ще ме "радва" да се наредим сред държави като Сомалия, Бутан, Руанда - да живее прогреса... проверете как е положението в Австрия по този въпрос!
И накрая мога да кажа, че действително БДЖ не се управлява добре и трябва промяна, но как винаги хората, които нямат и грам представа какво се случва в този сектор тръгват да дават акъл???

Блогът за железници каза...

Заповядайте в Блъгът за железници
www.rail.blog.bg

Анонимен каза...

Благодаря за един интересен блог

Анонимен каза...

Да, вероятно така че е